Velikonoce jsou významnými svátky, a proto jsme se na ně letos pořádně zaměřili. Nejprve jsme řešili původ Velikonoc - události jednotlivých dnů podle křesťanské tradice. Následně jsme k těmto znalostem přidali české tradice i pověry. Víte, před čím vás mají chránit kočičky? Který den skály vydávají své poklady? Nebo co znamená, že zvony odlétají do Říma? My už ano!
Na řadu přišly i velikonoční nákupy. Počítali jsme, jestli se nám vyplatí beránka koupit nebo upéct. Nakupovali jsme dobrůtky pro koledníky atd.Nezapomněli jsme ani na angličtinu – probrali jsme tradice jako egg hunt a zahráli jsme si anglickou velikonoční únikovku. Nakonec nás čekala týmová velikonoční stezka, na které jsme velikonoční tématiku propojili s učivem 5. třídy.
Veselé Velikonoce přeje naše 5.B
Abychom si upevnili jsme řidičské dovednosti, vyrazili jsme i letos na dopravní hřiště. Značky i semafory jsme zvládli levou zadní, a proto se nás na silnici nemusíte bát
Letos jsme slavili nejen masopust, ale také benátský karneval. Začali jsme výrobou benátských masek. Každý z nás si vytvořil vlastní originální design, díky tomu jsme měli širokou škálu nejen veselých a romantických, ale také děsuplných až hororových masek. Povídání o průběhu karnevalu jsme doplnili fotkami a videi. Pak jsme se vrátili zpět do českého prostředí. Probrali jsme masopustní tradice, masky či jídla. Na závěr jsme si zahráli únikovou hru s masopustní tématikou.
Tak takhle slavila naše 5.B
Letos jsme se rozhodli z jarních prázdnin plynule přejet na lyžák. V neděli 9. února jsme proto vyrazili na Benecko, které nás přivítalo kupou sněhu a zimními teplotami, které v Pardubicích už ani neznáme.
Na sjezdovku jsme to měli, co by kamenem dohodil, z oken jsme sledovali, jestli už se vleky rozjely, abychom byli mezi prvními na sjezdovce. Během dopoledne jsme makali na obloučcích, rychlém zabrzdění, bezpečném pádu atd.
Benecko je ale také běžkařským rájem, proto jsme každé odpoledne vyrazili do stopy. První den jsme trénovali hlavně techniku skluzu (koloběžku), druhý den bezpečný sjezd z kopce.
Díky tomu jsme ve středu mohli vyrazit na celodenní výlet na Horní Mísečky. Cesta nahoru vede z velké části do kopce, takže jsme museli zatnout zuby a šlapat. Na Mísečkách nás čekal odpočinek – řízky, sladkosti a hlavně bufet. Na chvíli jsme si zalezli dovnitř, ohřáli se, dobili energii a převlekli se do suchých ponožek. Během pauzy lehce nasněžilo, sníh překryl ledové plochy a tak cesta zpět byla doslova za odměnu. Večer jsme mohli ulehnout do postele hrdí na to, že máme v nohách 18 kilometrů.
Běžkařskou sezónu jsme uzavřeli ještě pátečním závodem.
Na lyžáku jsme si tedy užili nejen spousty sněhu, ale také zábavy, sebezapření a pocitu úspěchu.
Naše 5.B
Letos jsme k vysvědčení dostali návštěvu Sféry. Rozdělili jsme se na dvě skupiny. První skupina vyrazila se Zuzkou na program S kachničkami kolem světa. Nejdřív jsme s mapou hledali cestu kachniček přes oceán. Bavili jsme se o mořských proudech. Na pokusech jsme si ukázali, proč se proudy nespojí, jak je ovlivňuje sůl, teplota, led atd. Nakonec jsme se šli podívat do velkého sálu na model Země, ukázali jsme si proudy i časosběr, který ukazuje, jak se Země otepluje.
Druhá skupina vyrazila s paní učitelkou na Barevné tkaní. Probírali jsme původ oblečení, jednotlivé materiály, rozdíl mezi přírodní a umělou přízí. V praxi jsme si zkusili tkaní a plstění. Každý si vyrobil malý dáreček – malé plstěné srdíčko navoněné aromatickým olejíčkem.
Sféru jsme si moc užili a každý z nás si odnesl nějaké nové zkušenosti.
Naše 5.B
Pod tímto protimluvem se skrývá program v Paletě, který jsme navštívili. Měli jsme možnost na vlastní kůži zjistit, jaké to je, když se musíš spoléhat jen na hmat, sluch, čich a chuť. Kromě skládání kostek a třídění přírodnin jsme si zkusili i ryze praktické každodenní aktivity - balení věcí do tašky, vytahování a škrtání sirek, používání sešívačky atd. Také jsme se seznámili s Braillovým písmem a napsali si vzájemně vzkazy. Představili jsme si skládací bílou hůl, indikátor barev nebo třeba indikátor hladiny v hrníčku. Zkusili jsme si různé brýle upravené tak, aby simulovali různé oční vady.
Spoustu nového se dozvěděla naše 5.B
Po 14 dnech jsem se vydali opět na brusle do malé haly Enteria arény. Tentokrát společně s 5.B.
I přesto, že to bylo naše poslední bruslení, a to nejen v tomto školním roce, ale celkově na prvním stupni, tak jsme si to všichni užili. Stávili jsme společný čas mimo školní lavice, posílili jsme vzájemné vztahy a vytvořili si nezapomenutelné zážitky.
Zuzana Shánělová, Šárka Culková, Tereza Hrabincová a Zuzana Doubková
Zazářit, nebo jen si dokázat, že to zvládneme, můžeme nejen na sportovním poli. Nabízejí se i jiné možnosti! :) Třeba Mistrovství Benešovky v recitaci! 18. února 2025 mají žáci od druhých až do šestých tříd možnost poměřit své recitační dovednosti ve školním kole a možná objevit svůj skrytý talent.
Většina tříd si nejprve uspořádá třídní kola, kde si děti vyzkouší recitaci před spolužáky. Společně vyberou dva nejlepší zástupce, kteří budou mít možnost probojovat se na místa nejvyšší v rámci Benešovky a postoupit do dalšího - tentokrát již okresního kola. Zní to jako výzva? Pusťte se do ní. :)
- Vyberte si text, který vás baví – když vás osloví, vtáhnete i posluchače.
- Trénujte výslovnost a tempo – zkoušejte před zrcadlem, rodinou nebo i plyšákem.
- Nebojte se emocí – recitace není jen o slovech, ale i o prožitku.
- Dívejte se na publikum – udržení očního kontaktu dodává sílu i sebejistotu.
- Buďte originální – osobitý styl vás může odlišit a zaujmout.
Tak co, jdete do toho? Přijďte si užít soutěž plnou básniček, prózy, možná i trémy a především odvahy a zcela jistě i skvělých výkonů. Těšíme se na vás!
Zdena Jírková, Jana Secká, Lenka Klepalová a Michaela Doubravová
I letošní podzim patří pravidelným návštěvám horolezecké stěny. Během hodiny a půl se zdokonalujeme v parkuru, boulderingu a lezení na velké horolezecké stěně. Mnozí z nás překonávají své limity a vrchol velké horolezecké stěny byl už nejednou pokořen.
Naše 5.B
V pátek 18.října jsme navštívili městskou knihovnu. Program, který jsme si vybrali se jmenoval Robot v divočině. Nejprve jsme si přečetli ukázku ze stejnojmenné knížky a podívali jsme se na ukázku z filmu Rozzum v divočině, který je knížkou inspirován a je čerstvě v kině. Následovala hlavní část programu, která se týkala programování a samotné práce s roboty. Rozdělili jsme se napůl. Jedna polovina si sedla k tabletům a začala vytvářet trasy pro roboty. Když byl programátor s trasou spokojen, zapnul simulaci, v níž robot projel trasu a vyzkoušel, jestli je funkční. Druhá polovina se vrhla na práci s ozoboty. Každý sám pomocí speciálních fixů zakresloval na trasu barevné kódy, které ozobotovi zadaly úkol např. jeď pomalu, zrychli, zablikej, tornádo (rychle se otáčej) atd. Následně se obě skupiny vyměnily. Nakonec nám paní knihovnice ukázala ještě další robotické hračky. Všem práce s roboty šla a i paní knihovnice poznamenala, že takhle šikovnou třídu už dlouho neviděla, jsme prostě IT talenti :)
Naše 5.B
Ve čtvrtek 24. dubna 2025 se na městském atletickém stadionu v...
Den Země na naší škole – 25. dubna
V pátek 25. dubna jsme si na naší škole...
Ve čtvrtek 10.4. se uskutečnil již 60. ročník atletického závodu – „0 nejrychlejšího...
Základní škola Pardubice,
Benešovo náměstí 590
adresa:
Benešovo náměstí 590
Pardubice, 530 02
IČO: 60158999
Zřizovatel: Statutární město Pardubice
Datová schránka: gvnhki9
Kancelář školy: 464 629 210
Ředitelna: 464 629 213, 603 726 653
E-mail: skola@benesovka.cz