ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) spadá do oblasti poradenských služeb ve škole dle Vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních v platném znění.
Poradenské služby jsou na naší škole zajišťovány výchovným poradcem, školním metodikem prevence a školním psychologem.
ŠPP zajišťuje poskytování bezplatných poradenských a konzultačních služeb pro žáky, zákonné zástupce žáků školy a pedagogické pracovníky. ŠPP poskytuje podporu a pomoc v oblasti výchovných, vztahových a výukových potíží.
ŠPP spolupracuje se Školskými poradenskými zařízeními, která poskytují odbornou a metodickou podporu.
Členové týmu ŠPP spolupracují, jejich činnosti se vzájemně prolínají. S informacemi v rámci činností ŠPP je nakládáno v souladu Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (tzv. GDPR) a zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů.
Cíle Školního poradenského pracoviště
-
poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
-
sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření
-
prevence školní neúspěšnosti
-
kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění
-
podpora vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami
-
podpora vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
-
průběžná a dlouhodobá péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení
-
včasná intervence při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů
-
předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace
-
průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou
-
metodická podpora učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy
-
spolupráce a komunikace mezi školou a zákonnými zástupci
-
spolupráce s institucemi zdravotnickými sociálními, organizacemi péče o děti a mládež a krizovými centry
-
spolupráce školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními
Služby zajišťují
Školní psycholožka Mgr. Andrea Morchová
tel. 464629215
email: morchova.andrea@benesovka.cz
Výchovný poradce Mgr. Vlastimila Balášová - pro 1. stupeň
tel. 464 629 219
email: balasova.vlastimila@benesovka.cz
Mgr. Markéta Netolická - pro 2. stupeň
tel. 464629214
email: netolicka.marketa@benesovka.cz
Školní metodik prevence Mgr. Jana Kulhavá - pro 1. stupeň
tel. 464629223
email: kulhava.jana@benesovka.cz
Mgr. Jiří Kopecký - pro 2. stupeň
tel. 464629224
email: kopecky.jiri@benesovka.cz
Standardní činnosti výchovného poradce
-
koordinace poskytování poradenských služeb škole
-
kariérní poradenství – pomoc při volbě povolání, konzultace pro žáky i jejich rodiče, pomoc při vyplňování přihlášek na střední školy
-
sledování žáků s neprospěchem a ve spolupráci s ostatními vyučujícími hledání způsobů řešení tohoto problému
-
pomoc při řešení konfliktních problémů ve škole
-
řešení případů hrubých a opakovaných přestupků proti školnímu řádu
-
práce s žákovskými kolektivy metodami, které pozitivně ovlivňují klima tříd i celé školy
-
spolupráce s dalšími odborníky: pedagogicko – psychologické poradny, speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče, orgány péče o dítě OSPOD
-
koordinace péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, pomoc při přípravě IVP, jejich projednávání a vyhodnocování účinnosti, zajištění podpůrných opatření
-
zajištění vyšetření žáků v pedagogicko – psychologické poradně na doporučení třídních učitelů nebo na žádost rodičů
-
péče o žáky nadané a talentované – pomoc při přípravě individuálních vzdělávacích plánů a návrh péče o tyto žáky
Standardní činnosti metodika prevence
Metodické a koordinační činnosti
-
koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy
-
koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů
-
kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů.
-
vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
-
zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy
-
vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce i jednotliví odborníci).
Poradenské činnosti
-
vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli)
-
spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole
Standardní činnosti školního psychologa
-
spolupracuje s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných
-
podílí se na třídnických hodinách ve spolupráci s třídním učitelem
-
poskytuje úvodní poradenskou konzultaci dítěti, které ho samo vyhledá
-
poskytuje krizovou intervenci dítěti, které se ocitne v psychicky mimořádně náročné situaci
-
společně s pedagogy se podílí na vytváření podmínek k maximálnímu využití potenciálu dítěte
-
pracuje jako člen týmu školního poradenského pracoviště, spolupracuje s vedením školy
-
zpracovává anonymní anketní šetření, dotazníky zaměření na vzdělávání žáků a prevenci rizikového chování