backgroundbackgroundbackgroundbackgroundbackground
Separator

Třída 4.B

Letní soustředění jsme letos strávili v podstatě na samotě u lesa. Nádherná bouda uprostřed Krkonoš nám poskytla ideální prostor nejen pro sportování, ale i pro luxusní túry.

Pondělí nám lehce zkomplikoval déšť, ale i přesto jsme v pauze mezi přeháňkami vyběhli alespoň na Modré kameny. V úterý jsme se naplno pustili do disciplín a turnaje ve vybíjené a fotbalu.

Středa byla vrcholem týdne, protože jsme se vydali na celodenní výlet na hřebeny hor. Ráno nás vyzvedl vláček, který nás přivezl do Pece pod Sněžkou. Odtud jsme vyjeli lanovkou na nejvyšší horu Česka. Pokochali jsme se výhledem, snědli jsme svačinu a plní energie jsme vyrazili na túru, která vedla přes Luční boudu, Výrovku, Liščí horu, Lesní boudu až na Kolínskou boudu. Všichni jsme to zvládli, i když někteří už na konci sotva pletli nohama. Z Kolínské nás vláček zase odvezl zpátky, během cesty mnozí jako zázrakem ožili a tak jsme i večer strávili sportovně.

Ve čtvrtek nás opět čekaly disciplíny, dohráli jsme turnaje a odpoledne jsme se vydali dolů do Jánských Lázní. Prošli jsme se po kolonádě, dali jsme si zmrzlinu a nakoupili jsme nějaké drobnosti pro rodiče. V pátek jsme se rychle sbalili, vyhlásili jsme vítěze soutěže týmů i jednotlivců a vydali se do Jánek, odkud nás autobus přivezl přímo do náručí našich rodičů.

Naše 4.B

 

Psa nebo žirafu zná každý z nás, ale známe mrňousky, kteří žijí pod kameny nebo v zemi? Známe rozdíl mezi stonožkou a mnohonožkou?

Abychom se dozvěděli více, vyrazili jsme do ekocentra Paleta na program „Co žije  v zemi“. Nejdříve jsme se pobavili o přizpůsobování se živočichů jednotlivým prostředím, o tom, že stavba těla živočichů je čistě praktická, že příroda nerozlišuje krásu a ošklivost, ale pouze účelnost.

Následně jsme se rozdělili do expertních týmů, seznámili jsme se s pomůckami k odchytu a vyrazili jsme na lov mrňousků. Zvedali jsme kameny, rozebírali skalku, posouvali jsme klády a dívali se do nejrůznějších zákoutí. A úlovky jsme měli majestátní! Všechny jsme zakreslili a podle klíče jsme určili, o jaké zvířátko nejspíš jde. Nakonec týmy srovnaly své úlovky a celá třída zvolila Miss odchytu, jímž se stal slíďák, kterého ulovily holky. Po vypuštění všech exemplářů jsme poděkovali a vyrazili jsme zpět do školy.

Snad nás tahle zkušenost naučila neříkat fuj a neječet při pohledu na krásného bezobratlovce

Poslední dubnový den jsme zatoužili po vědecké kariéře a tak jsme vyrazili do centra Sféra v Automatických mlýnech. Přístup byl vskutku profesionální, oblékli jsme si bílé pláště a nasadili si ochranné brýle, protože člověk nikdy neví, co se v laboratoři stane. Místní chemik nás provedl světem bublin – vytvářeli jsme bubliny nafouknuté suchým ledem, tančící bublinky v mraku, sopku chrlící lávu i sloní zubní pastu. Spoustu věcí jsme si zkusili i my sami, čímž jsme získali základní laboratorní dovednosti.

Naše 4.B

 

Ve čtvrtek 25.4. jsme vyrazili přes celé město až do krytu civilní obrany na Dubině. Přivítala nás paní průvodkyně, která nám představila celý kryt a seznámila nás s možnými mimořádnými událostmi. Ukázala nám evakuační zóny, nejrůznější plynové masky (nejen pro dospělé, ale i pro koně), poslechli jsme si sirény a hlášení, nakoukli do evakuačního zavazadla a prošli jsme jednotlivé typy hasičáků. Nakonec jsme se vžili do lidí, kteří zažili bombardování Pardubic v roce 1944. Seděli jsme v místnosti, která je upravena tak, aby vypadala jako kryt v domě za Druhé světové války, a poslouchali jsme zvuky náletů a otřesů. Byl to silný zážitek!

Tak snad si něco odneseme do života, abychom byli lépe připraveni na možné krizové situace.

Naše 4.B

Po roce naše planeta opět slaví svůj den a my s ní. Letos se programu pro nás ujali osmáci. Na osmi stanovištích jsme plnili úkoly související s ochranou přírody – plýtvání vodou, třídění odpadků, poznávání přírodnin, znovuvyužití předmětů atd. Největším zážitkem bylo pro všechny zalévání Pepy, mluvící rostliny.

Naše 4.B

Tři dny před Velikonocemi jsme se stejně jako vloni rozhodli každý den sladit třídu do jedné barvy. Pondělí se zahalilo do odstínů modré. Úterý sice bylo ve znamení spíše holčičí růžovo-fialové, ale naši kluci nezklamali a udělali maximum – našli potisk, tričko v této barvě a ten nejodvážnější z nich si dokonce obarvil vlasy na růžovo. Škaredá středa měla jasné zadání – obleč se škaredě. Každý z nás to pojal po svém, někdo měl rozcuchané vlasy, jiní se oblekli do černého, šedého, nebo do nejméně oblíbených odstínů. Každopádně kreativity jsme si za tři dny užili až až.

Naše 4.B

Po návštěvě zámku a získání základních informací o rytířích, erbech a rodokmenech, jsme se ponořili do hlubšího zkoumání hradů. Prozkoumali jsme jednotlivé místnosti, zjistili jsme proč si dámy mazaly účesy vaječným bílkem nebo proč lidé spali vsedě. Vytvořili jsme erb, do kterého jsme promítli vlastnosti každého z nás. A nakonec jsme si přečetli nejrůznější pověsti týkající se hradních strašidel a vytvořili dvě originální pověsti a strašidla pro každý hrad.

Naše 4.B

 

I když sníh z hor rychle ustupoval, nezalekli jsme se a vyrazili jsme do Čenkovic na náš každoroční lyžařský kurz. Protože sníh na naší straně svahu odtál, jezdili jsme na druhou stranu kopce – k Červené vodě. Nebylo jednoduché každý den přenést všechno vybavení a přejet lanovkou, ale rychle jsme si zvykli na tento typ ranní rozcvičky. Odměnou nám byla krásná dlouhá sjezdovka, kterou nakonec s přehledem dokázalo sjet i třetí družstvo.

Odpoledne jsme si užívali velké bojovky jako Totemy, Zdolej orlické hory nebo Najdi všechna zvířata ze ZOO. Nesměla chybět ani koulovačka, do které se s nadšením zapojili i trenéři a učitelé. A tak i s minimem sněhu jsme si odvezli maximum zážitků.

Naše 4.B

Vzhledem k tomu, že jsme se ve vlastivědě dostali ke středověku, bylo potřeba probrat významné postavy té doby – Rytíře! A kam vyrazit, abychom se o nich něco dozvěděli? Přeci na náš Pardubický zámek. Zde jsme se od paní lektorky dozvěděli o vzniku zámku, pověstech, ale hlavně o erbech, které rytíře i bohaté rody provázejí. Na freskách nejstarší části jsme obdivovali hlavně zubra, který je s rodem Pernštejnů jednoznačně spjat. Následně každý z nás sepsal rodokmen své rodiny a vytvořil pro každého člena originální erb na základě jeho typických vlastností a zájmů. Nakonec jsme nakreslili erb pro sebe, s ním jsme pak byli pasováni do stavu rytířského!

Naše 4.B

V rámci vlastivědy jsme se dostali k tématu Velké Moravy, a protože paní učitelka pochází z oblasti jihovýchodní Moravy, přinesla nám ukázat několik věcí, bez kterých by se žádný Velkomoravan neobešel. Mohli jsme si sáhnout na keramické nádoby, dřevěné lžičky, slánku z parohu, křesadlo či primitivní pánev. Zjistili jsme, jak vypadá nákončí opasku. Zkusili jsme si psát na voskové tabulky pomocí stylu. Nakonec jsme několik dobrovolníků (schválně jestli je poznáte) oblekli jako velkomoravské bojovníky. Nechyběla jim ani helma, dýka či sekerka. Nyní se do života na Velké Moravě dokážeme lépe vcítit.

Naše 4.B