backgroundbackgroundbackgroundbackgroundbackground
Separator

Občanská výchova - 7. ročník

14.05.2020

Občanská výchova

Posílám zápis, který si přepíšete či vytisknete a vlepíte do sešitu.

Způsoby stanovení ceny

  • podle situace na trhu a podle konkurence (marketingový způsob),
  • podle nákladů vynaložených na výrobu a prodej (nákladový způsob).

Marketingový způsob stanovení ceny
Cena se stanoví také:

  • podle výše poptávky na trhu - podle zákazníka:

výrobci a prodejci zjišťují, kolik peněz jsou lidé ochotni za určité zboží zaplatit, případně za jakou cenu jsou ochotni kupovat konkrétní zboží, a pak stanoví cenu,

  • podle cen konkurence (konkurence je vlastně soupeření prodejců o zákazníky):

výrobci a prodejci vypočítají průměr konkurenčních cen a na jejich základě potom stanoví cenu svého zboží

Nákladový způsob stanovení ceny
Při nákladovém způsobu stanoví výrobci a prodejci cenu zboží podle nákladů vynaložených na jeho výrobu a prodej. Říkáme tomu kalkulace ceny.

Kalkulace: cena = náklady + zisk + DPH

DPH - daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty platíme téměř vždy, když kupujeme nějaké zboží, protože je obsažena v jeho ceně. DPH tedy cenu zboží pro koncového spotřebitele dále zvyšuje. Výše DPH se může měnit.

Hezký den
JM